Kies op maat

Inloggen Menu

Living Lab Sustainable Fashion

Living Lab Sustainable Fashion 

De mode-industrie is op één na de meest vervuilende industrie ter wereld. Productie en consumptie blijven toenemen. In 2023 is de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid door de Europese Commissie aangenomen. Textielbedrijven zijn financieel verantwoordelijk hun eigen geproduceerde afvalberg. Om deze vervuilende sector aan te pakken zijn er impactvolle oplossingen nodig. Samen met bedrijven, gemeenten en het lectoraat Sustainable Business Innovations werken studenten binnen het Lab Sustainable Fashion aan deze maatschappelijk complexe vraagstukken. 

 

Doelstelling Lab Sustainable Fashion Lab Sustainable Fashion 

Hoe kunnen we stakeholders ondersteunen in het veranderen op het niveau van denken, weigeren en verminderen in het gebruik van mode en textiel en wel zo dat het kansen biedt voor nieuwe verdienmodellen? 
 

Werkwijze 

De eerste vier weken ervaren studenten in een pressure cooker wat de textielindustrie beweegt. Bezoeken aan verschillende instellingen, musea en workshops gerelateerd aan het onderwerp zorgen ervoor dat studenten ondergedompeld worden in dit "wicked problem", een complex maatschappelijk vraagstuk. 

Daarna werken de studenten in groepen aan de onderzoeksopdracht van de werkveldpartner. Drie dagen per week zijn er feedbacks, informele en formele toetsmomenten. We sluiten af met eindpresentaties aan de partners en een borrel. 

De studenten mogen eigen regie nemen in hun leerproces. De Lab-lead en leercoaches begeleiden de studenten en ondersteunen hen in het doorontwikkelen hun kennis en  kunde. 

Resultaten 

De resultaten kunnen uiteenlopen in het opleveren onderzoeks- of adviesrapporten, presenteren van marketingstrategieën in de vorm van storytelling, plannen en uitvoeren van een marketingcommunicatiestrategie om bewustwording te creëren.  
 

Wat leren studenten? 

Studenten leren circulair en sustainable te denken op het gebied van marketing, communicatie en business in nauwe samenwerking met onze partners. 

Innoveren: de student ontwerpt en innoveert o.b.v. analyses en via verschillende iteraties en ontwikkelloops innovatieve oplossingen voor complexe vraagstukken uit de praktijk. 

Interdisciplinair samenwerken: de student brengt eigen (vak)deskundigheid in en waardeert en benut perspectieven van anderen voor het gezamenlijk oplossen van vraagstukken. Hij vervult een actieve rol in het teamwerk en werkt constructief en oplossingsgericht samen. 

Professionaliseren: de student geeft proactief sturing aan zijn professionele ontwikkeling door het maken van inhoudelijke keuzes, het formuleren van persoonlijke leervragen en leerdoelen, het benutten van feedback en het reflecteren op zijn professioneel handelen. 

Duur 

Het Lab duurt één semester en sluit af met assessments. Deelname aan het Lab staat vrij aan derde en vierde jaars studenten. Bij een goede afronding levert dit Lab 30 ECS op. 

Het Lab is een goede voorbereiding voor afstuderen. 

 

Leerdoelen

Partners van het Lab 

Het Lab Sustainable Fashion heeft mooie werkveldpartners voor studenten om mee samen te werken aan praktijkgericht onderzoek gericht op de transitie naar Refuse, Reduce & Rethink in de mode- en textielsector. 

Gemeente Haarlem 

Haarlem wil als gemeente voorop lopen in de transitie naar circulair textiel. Daartoe werkt zij graag samen met het Lab Sustainable Fashion. Studenten ondersteunen de gemeente in onderzoek naar hoe bewustwording te creëren bij bewoners en bedrijven in de regio. Het inzamelen van afgedankt textiel in de textielcontainers hebben aandacht nodig. Veel bewoners gooien hun kleding nog in de restafvalbak. Hoe kunnen wij als Lab bijdragen in de verandering van gewoonten van burgers? 

YAYA 

YAYA is een Nederlands bedrijf dat zich richt op duurzaam geproduceerd textiel voor vrouwen. Zij hebben eigen winkels en verkopen hun collectie bij andere retailers. YAYA heeft - net als alle textielbedrijven in Nederland - te maken met de Uitgebreide ProductenVerantwoordelijkheid van de Europese Unie. Daardoor worden zij financieel verantwoordelijk voor hun restvoorraad. Deze voorraad kan de EU niet meer verlaten, kan alleen voor meerkosten weggegooid worden. Wat is raadzaam? De huidige collectie als het submerk Renewwear in de winkels hangen, een concept bedacht door studenten van het Lab? Of kijken naar de vervezeling in Europese Oostbloklanden? Of kijken naar de voorkant van het productieproces en minder en anders produceren? Aan jullie, studenten, de taak om deze partner van een impactvol bedrijfsmodel te voorzien. 

Tex.Tracer 

Dit Nederlandse bedrijf, gevestigd in Amsterdam, houdt zich bezig met het transparant maken van het productieproces van textiel. Vanaf de vezel tot en met het eindproduct maken zij inzichtelijk hoe (niet)duurzaam het textielartikel is geproduceerd. Leidt een QR code met deze informatie op een kledingstuk tot ander koopgedrag bij consumenten? Kiezen zij dan voor een duurzamer geproduceerd kledingstuk? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer textielbedrijven gaan werken met QR codes in hun kledinglabel? Genoeg vraagstukken waar jullie als studenten mee aan de slag kunnen gaan. 

Gemeente Alkmaar 

De afdeling Circulaire Economie heeft een Grondstoffenbeleidsnota opgesteld. Voor hun regio is het van belang om bewoners en bedrijven bewust te maken van de vervuiling in hun textielverbruik. Daartoe wil de gemeente Alkmaar samen met studenten activaties in het leven roepen, denk aan een duurzame pop-up store opzetten, een evenement voor bewoners en bedrijven organiseren, een sustainable fietsroute ontwikkelen langs duurzame winkels in Alkmaar. Alles in het kader van de transitie naar bewustwording van duurzaam geproduceerd textiel. 

Universiteit van Amsterdam samen met Waternet Amsterdam 

De UvA doet onderzoek naar hoeveel microfibers door onze wasbeurten in het water terecht komen. Waternet is daar zeer in geïnteresseerd, want zij willen gezond drinkwater leveren. De UvA wil in contact komen met verschillende doelgroepen in leeftijd, inkomen en leefstijl om een gedegen onderzoeksresultaat te verkrijgen. Hoe bereiken we deze doelgroepen? Welke marketing en communicatietools kunnen worden ingezet om tot betrokkenheid te komen? Doelgroepenanalyse, welke communicatie voor welke doelgroep kan worden ingezet, zijn onderwerpen die onderzocht kunnen worden en kunnen resulteren in een advies en het uitvoeren van bedachte acties. 

Textielsorteercentrum Spaarne Werkt 

Het textielsorteercentrum zit aan het einde van het productieproces en ontvangt dagelijks ladingen afgedankte kleding. Deze worden gesorteerd en waar mogelijk teruggehangen in hun Snuffelmug winkels om opnieuw te worden verkocht. De binnengekomen textiel wordt ook verwerkt tot een ander product. Jullie, studenten, gaan een dagje meelopen bij het sorteercentrum en kennismaken met hun bedrijfsproces. De vraag blijft voor Spaarne werkt hoe we aan de voorkant de instroom van restvoorraden kunnen beperken? Denk met hen mee en kom met een goed idee, schrijf een advies en voer die uit! 

Ingangseisen

Goed om te weten:    

  • Het Living Lab Sustainable Fashion staat open voor alle derde- en vierdejaarsstudenten.

  • Wil je deelnemen aan het Living Lab Sustainable Fashion? Mail Nelleke.vanderSchee@inholland.nl. 

Literatuur

Literatuur wordt op maat bekend gemaakt bij de aanvang van het LAB Sustainable Fashion 

Rooster

Goed om te weten:    

  • Dit keuzeonderwijs loopt van 1 september 2023 t/m eind januari 2024 en bevat 30 EC. 

  • Afhankelijk van de beschikbaarheid van de leercoaches wordt een rooster opgesteld. Gemiddeld drie dagen per week ben je aan het werk in het Living Lab in je leerteam. Dat kan op de locatie Haarlem zijn of deels online. Ook is het werken op de locatie van de opdrachtgever een mogelijkheid.

Toetsing

  • Vergeet blokken voor tentamens. Wekelijks is er een wrap-up waar je het geleverde werk voorlegt aan je coach. Tussentijds zijn er drie 'climbs' van telkens vier weken die je afrondt met een gezamenlijke sessie feedback geven en krijgen. Met de gegeven feedback ga je weer aan de slag. In de vierde climb geef je een final pitch aan het werkveld.  

Aanvullende informatie

Voor meer info kan contact opgenomen worden met:

Nelleke.vanderSchee@inholland.nl