Kies op maat

Inloggen Menu

Destination management, Branding & Communication (NL) - 2024-2025

Het is tegenwoordig essentieel dat bestemmingen zich op de juiste manier promoten bij de juiste doelgroep. Het is belangrijk dat stakeholders – waaronder bezoekers, toeristen en bedrijven – voldoende relevante kennis hebben van – en een positieve associatie hebben met een bestemming. Dit draagt bij aan gunstige beslissingen en (toeristisch) gedrag. Tijdens deze minor leer je hoe bestemmingen zichzelf actief beheren, presenteren en promoten bij een grote verscheidenheid aan doelgroepen. 

Naast destination marketing en branding leer je hoe Destination Management Organisations (DMO's) hun bestemming beheren en regelen voor lokale belanghebbenden en toeristen. Hoe houd je alle betrokken partijen tevreden? Welke rol speelt duurzaamheid tegenwoordig? Een dynamisch en relevant onderwerp om te verkennen! 

De hoofdopdracht van de minor is een groepsproject. Tijdens dit project word je uitgedaagd om een Marketingcommunicatieplan te ontwikkelen om specifieke doelgroep(en) naar een bestemming te trekken. Hiervoor volg je de ontwerpgerichte onderzoeksrichtlijnen en doe je tijdens een field trip onderzoek op de bestemming zelf. Elk semester streven we ernaar om met een nieuwe bestemming en echte opdrachtgevers te werken, aan wie jij en je team je bevindingen zullen presenteren. 

Zoals gezegd voer je onderzoek uit, resulterend in een MarCom-plan voor een echte opdrachtgever in een stad in het buitenland. Dit onderzoek is voor een echt probleem, en je moet met een echte oplossing/product komen. Gedurende het semester adviseert je leercoach je en geeft je feedback. De resultaten presenteer je in een pitch. En wie weet wordt het uiteindelijk wel uitgevoerd/geïmplementeerd door de bestemming. 

Excursies van voorgaande semesters omvatten bestemmingen in Duitsland, België, Polen, Albanië en Bosnië, om er maar een paar te noemen. Houd er rekening mee dat de kosten voor deze excursie voor persoonlijke rekening zijn. De kosten per individuele student bedragen ongeveer €300,- tot €500,-. 

Naast het werken aan de groepsopdracht, stel je ook je eigen individuele portfolio samen. Deze bestaat uit verschillende individuele opdrachten, zoals het rebranden van een kleinschalige bestemming naar keuze, het maken van een vlog en het schrijven van reflecties op bepaalde onderdelen van het programma en je eigen persoonlijke ontwikkeling. Je werkt met individuele leerdoelen, die je jezelf stelt, en die bijvoorbeeld gekoppeld kunnen worden aan cross-culturele & communicatieve vaardigheden, persoonlijk leiderschap of onderzoekscapaciteiten.

Leerdoelen

  • Initiëren en creëren van nieuw of vernieuwd (duurzaam) producten en diensten.
  • Realiseren en implementeren van nieuw of vernieuwd producten en diensten.
  • Marketing van (duurzame) toeristische producten/diensten gebaseerd op consumentenkennis en moderne communicatie en distributie technieken.
  • Organiseren en sturen op (veranderende) organisatie processen.
  • Duurzame vaardigheden.

Literatuur

Syllabus en online informatie

Rooster

3 dagen per week, 15 uur per week

Toetsing

Papers en presentaties.

Individueel en groepswerk. 

Aanvullende informatie

Aan deze module is een excursie verbonden. Houd er rekening mee dat de kosten voor deze excursie voor persoonlijke rekening zijn. De kosten per individuele student bedragen ongeveer €300,- tot €500,-. 

De module wordt in semester 1 ook aangeboden in Amsterdam (ENG).

Het kan gebeuren dat er te weinig aanmeldingen zijn voor een module, waardoor deze geannuleerd moet worden.