DE GGZ AGOOG, DEN BOSCH VOLTIJD
Binnen deze minor staan empowerment en persoonlijk en maatschappelijk herstel van mensen met psychiatrische problematiek en/of verslaving op de voorgrond.
‘Niet de psychiatrische ziekte of stoornis staat centraal, maar de manier waarop de cliënt verder wil en kan leven, ook al blijven sommige symptomen wellicht belemmerend en belastend’
Dat betekent dat er naast theorie over verschillende psychiatrische ziektebeelden en begeleidingsmethoden, binnen deze minor veel aandacht wordt besteed aan de betekenis van een psychiatrische ziekte voor een individu en zijn omgeving. Daarnaast is er aandacht voor hoe je in afstemming en samenwerking met een cliënt tot een benadering komt die recht doet aan zijn mogelijkheden en behoeftes.
Een greep uit de thema’s die er binnen de minor o.a. aan de orde komen:
- Herstelondersteunende zorg
- Motiverende gespreksvoering
- Verslaving
- Dubbeldiagnose
- Dwang en drang
- Forensische psychiatrie
- Crisisinterventie
- Transculturele psychiatrie
- Outreachend werken en bemoeizorg
STUDENTPROFIEL
Zie ingangseisen.
PERSPECIEVEN ARBEIDSMARKT
De ggz-agoog heeft tot taak mensen met een psychiatrische stoornis te ondersteunen bij hun proces van herstel en hen te helpen hun plaats in de samenleving zo goed mogelijk weer in te nemen. Hij is vooral gericht op de gezonde kant van de mens in zijn persoonlijke en sociaal-maatschappelijk functioneren en op het tegengaan van stigmatisering en uitsluiting. De ggz-agoog biedt daarom gerichte ondersteuning in de wisselwerking tussen individu en omgeving. Hij heeft een belangrijke taak bij het versterken van de krachten van mensen zelf, leert hen praktische vaardigheden die nodig zijn om zich staande te houden en coacht mensen in het hervinden van de balans tussen draagkracht en draaglast in hun bestaan.
PERSPECTIEVEN PROGRAMMA
Wat is de opbouw van de minor?
Het onderwijsprogramma van de minor ggz-agoog bestaat uit 2 programmaonderdelen:
Agogische benaderingswijzen 1 en Agogische benaderingswijzen 2.
In het programmaonderdeel ‘Agogische benaderingswijzen 1’ staat toepassing van kennis en vaardigheden centraal met betrekking tot vaak voorkomende vormen van psychopathologie en de daarbij passende agogische benaderingswijzen.
In het programmaonderdeel ‘Agogische benaderingswijzen 2’ staat toepassing van kennis en vaardigheden centraal met betrekking tot complexe en comorbide vormen van psychopathologie.
Op welke wijze vinden de lessen plaats?
Er worden hoorcolleges, casuïstiekbesprekingen en interactieve lezingen door ervaringsdeskundigen en professionals aangeboden, en extra activiteiten zoals een werk- of museumbezoek en debatten over ggz-gerelateerde thema’s. Verder vindt er in kleine groepjes peerfeedback plaats en zijn er consultatielessen met betrekking tot toetsopdrachten.
Een belangrijk onderdeel van deze minor zijn de trainingen die gedurende de gehele minor met regelmaat plaatsvinden. Je oefent in een groep van ongeveer 15 studenten, soms met inzet van trainingsacteurs, met methoden en benaderingswijzen, waardoor je je houding en vaardigheden als professional in de begeleiding van mensen met een psychische kwetsbaarheid verder kunt ontwikkelen.
Er is gedurende de gehele minor veel aandacht voor actuele ontwikkelingen en er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de verhalen van ervaringsdeskundigen.
Leerdoelen
Agogische benaderingswijzen 1:
Leerdoel 1
De student past kennis over psychopathologie en relevante benaderings-, begeleidings- en behandelmethoden op adequate wijze toe binnen de situatie van een persoon met psychische problematiek en diens omgeving, zodanig dat hij zijn houding en handelingskeuzes als professional inzichtelijk maakt.
Leerdoel 2
De student onderbouwt een eigen beroepsopvatting, zodanig dat hij in staat is te komen tot normatief-professionele handelingskeuzes binnen het GGZ-werkveld.
Leerdoel 3
De student analyseert het herstelproces van een respondent, zodanig dat hij zijn ondersteuning aan een cliënt hierop adequaat aan kan sluiten.
Leerdoel 4
De student reflecteert op zijn herstelondersteunende competenties, zodanig dat hij in staat is om eigen kwaliteiten in te zetten en aan ontwikkelpunten te werken.
Leerdoel 5:
De student maakt zijn afwegingen en handelingsbesluit bij een ethisch dilemma inzichtelijk, zodanig dat hij aan beroepsgenoten zijn handelen professioneel kan verantwoorden.
Leerdoel 6:
De student onderbouwt zijn visie op een ggz-gerelateerd vraagstuk, zodanig dat hij positief-kritisch stelling durft te nemen als professional binnen het GGZ-werkveld
Agogische benaderingswijzen 2:
Leerdoel 7
De student past zijn kennis over psychiatrische problematieken en passende behandelings-/ benaderingswijzen toe op casuïstiek, waarin complexe en co-morbide psychopathologie een rol speelt, en ook in kritische situaties en kantelmomenten, zodanig dat hij zijn houding en handelingskeuzes als professional inzichtelijk maakt.
Leerdoel 8
De student oefent met en toont een actieve leerhouding in:
- Het motiveren en effectief ondersteunen bij gewenste gedragsverandering via motiverende gespreksvoering.
- Het ontwikkelen van een motiverende professionele houding, waarin verandertaal wordt opgemerkt en hoop en optimisme doorschemeren.
- Systeemgericht werken en een houding van meerzijdige partijdigheid.
- Creëren van een therapeutisch milieu binnen groepsgerichte behandeling.
- Herkennen van vormen van overdracht bij cliënten en tegenoverdracht bij zichzelf en/of een collega en het effect daarvan op (beperking van) handelingsvrijheid.
- Toepassen van cruciale principes bij automutilatie en suïcidedreiging.
- Bespreekbaar maken van (problemen rondom) seksualiteit.
- De-escaleren in crisissituaties.
- Cultuursensitief handelen.
Leerdoel 9
De student analyseert samen met medestudenten een gestagneerde praktijksituatie binnen de ggz-gerelateerde zorg, zodanig dat dit leidt tot ideeën voor nieuwe handelingsalternatieven om de stagnatie te verminderen.
Leerdoel 10:
De student ontwerpt met medestudenten een plan om een gestagneerde praktijksituatie te verminderen en betrokkenen te empoweren, voert dit initiatief samen met betrokkenen uit en evalueert de resultaten, zodanig dat de betrokkenen zelf meer grip gaan ervaren op de eigen situatie.
Leerdoel 11
De student reflecteert op de eigen rol in het ondersteunen van personen bij hun empowerment, zodanig dat hij zijn eigen kwaliteiten, leerpunten en conclusies ten aanzien van zijn verdere professionele ontwikkeling inzichtelijk maakt.
Ingangseisen
Toelatingseisen
Deze minor is toegankelijk voor studenten van de opleiding Social Work en daarnaast voor studenten van diverse opleidingen, gerelateerd aan het sociale domein. Een gedeelte van de studenten die deelnemen aan deze minor zullen al stage hebben gelopen binnen een zorg- of welzijnsorganisatie en willen zich op basis van hun ervaringen verder verdiepen in de begeleiding van mensen die kampen met psychische problematiek. Andere studenten kiezen juist voor deze minor als voorbereiding op een stage binnen een (ggz-gerelateerde) organisatie.
Wat verwachten we van jou dat je al weet:
Bij deelname aan de minor wordt basiskennis van psychopathologie en geestelijke gezondheidszorg als bekend verondersteld. Wanneer je niet over voldoende basiskennis beschikt, is bestudering van onderstaand boek als voorbereiding op deelname aan de minor vereist:
Blanken, C., Clijsen, M., Garenfeld, W., Paske, I. te, & Piere, M. van. (2016). Psychiatrie voor de sociaal werker (Tweede, herziene druk.). Bohn Stafleu van Loghum.
Wil je gaan voor de registratie als ggz-agoog?
Bij de ontwikkeling van het programma van deze minor is rekening gehouden met de eisen van het landelijke opleidingsarrangement ggz-agoog. Deze minor is een verplicht onderdeel voor studenten van de opleiding Social Work van Avans hogeschool ‘s- Hertogenbosch, die de registratieroute volgen om zich na diplomering als ggz-agoog te kunnen registreren in het beroepsregister.
Uiteraard kun je zeker ook aan deze minor deelnemen zonder de registratieroute te volgen, om je kennis en vaardigheid in de begeleiding van mensen met psychische problematiek te vergroten.
Literatuur
Wordt t.z.t. via www.studiebijdehand.nl bekend gemaakt.
Rooster
We zullen proberen de contacttijd zo geconcentreerd mogelijk te roosteren.
Toetsing
Toetsing:
De minor ggz-agoog omvat 5 toetsen:
- Een schriftelijke schooltoets ‘Agogische benaderingswijzen 1’
- De toets ‘Je beroepsopvatting’.
- Een mondelinge casustoets ‘Agogische benaderingswijzen 2’.
- De toets ‘Actieve participatie trainingen’
- De toets ‘Empowerment initiatief’
Aanvullende informatie
Aanvullende informatie:
Wil je meer weten? Stuur dan een mail naar: jpt.donne@avans.nl
De minor GGZ Agoog bij AWG Social Work in Den Bosch loopt van 01 september 2025 tot 01 februari 2026. De voertaal is Nederlands.
De Avans-opleiding gekoppeld aan deze minor is: Academie voor Welzijn en Gezondheid - Social Work
Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.