Docent NT2/Culturele diversiteit
Studeer je aan een lerarenopleiding en wil je naast je onderwijsbevoegdheid graag een certificaat docent NT2 halen, kies dan voor deze minor.
Zowel in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs als in het beroepsonderwijs stromen leerlingen in die het Nederlands niet of in mindere mate machtig zijn. Daarnaast is Nederlands als tweede taal onderdeel van inburgeringstrajecten. Om tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen in deze verschillende vormen van onderwijs, zijn gespecialiseerde leraren nodig. In deze minor richten we ons dan ook op het lesgeven aan nieuwkomers in primair onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs, waarbij we expliciet aandacht besteden aan culturele diversiteit. De minor wordt in een blended vorm aangeboden door de samenwerkende lerarenopleidingen primair onderwijs, voortgezet onderwijs en de master Educational Needs. Studenten die deze minor met een voldoende beoordeling afronden, zijn gespecialiseerd in het onderwijs in nieuwkomers en ontvangen daarnaast het certificaat docent NT2. Daarmee is het mogelijk je bij de landelijke beroepsvereniging BVNT2 te registreren. De minor legt tevens een goede basis voor de master Educational Needs | Master in deeltijd | Windesheim die door hogeschool Windesheim binnen de master Educational Needs wordt aangeboden. Voor bachelor-studenten, die meer willen worden uitgedaagd is er de mogelijkheid om al tijdens de minor aanvullende activiteiten uit te voeren gericht op het gaan volgen van de master-leerroute. Zo wordt doorstroom naar de Master gemakkelijker. De minor wordt uitgevoerd door docenten van de bachelor-lerarenopleiding en van de masteropleiding in samenwerking.
De inhoud van deze minor is gebaseerd op eigentijdse internationale publicaties op het gebied van onderwijs aan nieuwkomers. Er is aandacht voor het leren van een tweede taal en voor culturele diversiteit. De minor bestaat uit twee stromen die parallel aan elkaar worden aangeboden. In de eerste stroom (A) volg je inhoudelijke bijeenkomsten over Nederlands als tweede taal en culturele diversiteit. Thema’s zijn taalverwerving, taalontwikkeling en meertaligheid, visie op NT2-onderwijs, een krachtige taalomgeving, taal- en toetsbeleid NT2, praten over interessante contexten, schrijven en spellen, leren lezen, luisteren en begrijpen, nieuwkomers en hun sociaal-emotionele ontwikkeling, trauma en veerkracht en interculturele communicatie. In de tweede stroom (B) werk je als (stagiair) NT2-docent in een onderwijssituatie waarin nieuwkomers worden opgeleid. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om ISK’s primair onderwijs, ISK’s secundair onderwijs, taalklassen in het beroepsonderwijs, inburgeringsonderwijs en participatietrajecten. Je voert diverse opdrachten uit. Je ontwikkelt je visie op NT2-onderwijs en maakt hiervoor gebruik van intervisie. In de intervisie richt je je op de wisselwerking tussen theorie en praktijk Het portfolio dat je opbouwt door moduleopdrachten en lessen in de praktijk uit te voeren, vormt de basis. Het is uitdrukkelijk zo dat wat jij leert in de minor, je beroepspraktijk zal verrijken. Schematisch ziet dat er als volgt uit:
Stroom A (15 EC)
- Taalbeleid
- Taalonderwijs
- Culturele diversiteit
Stroom B (15 EC)
Visievorming culturele diversiteit en intervisie
Beroepspraktijk
Leerdoelen
Bekwaamheidseisen lerarenopleidingen
In deze minor maken we gebruik van de bekwaamheidseisen die zijn ontwikkeld voor de lerarenopleidingen primair en voortgezet onderwijs (Staatsblad 2017, 148 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl).
Het gaat hierbij om de volgende bekwaamheden:
-Vakinhoudelijke bekwaamheid
-Vakdidactische bekwaamheid
-Pedagogische bekwaamheid
Competentieprofiel BVNT2
Daarnaast gebruiken we het competentieprofiel van de BVNT2 (Competentieprofiel_maart_2019.pdf (bvnt2.org)). De hier genoemde competenties vormen een specificering van de vakinhoudelijke en de vakdidactische bekwaamheid.
A-competenties:
Kennis / Vakinhoudelijke competenties
NT2- docent is competent als taalbeschouwer (A2)
- de docent kent tweede-taalverwervingstheorieën, heeft een eigen visie ontwikkeld en kan de verschillende visies en benaderingen in leermiddelen en leertrajecten herkennen
- de docent is op de hoogte van uitstroomprofielen van individuele cursisten en kent verschillende leertrajecten
- de docent kan kwaliteitscriteria voor NT2-onderwijs benoemen
Vaardigheden / Vakinhoudelijke competenties
NT2-docent als intaker en vaststeller van de beginsituatie van cursisten (A3)
- de docent kan een directe koppeling maken tussen doelen en het onderwijsleertraject
- de docent NT2 stelt zich op de hoogte van de beginsituatie van de individuele leerders
- in zijn/haar groep en is in staat zijn/haar onderwijsplanning hierop af te stemmen.
NT2-docent als begeleider van het leerproces (A4)
- de docent kan de daarvoor geschikte materialen selecteren en inzetten
- de docent kent een grote variatie aan werkvormen voor het trainen van functionele taalvaardigheid
- de docent kan het principe van afnemende sturing toepassen in zijn eigen lessen
- de docent kan in verschillende organisatievormen (klassikaal, open leer centrum, buitenschools leren, afstandsleren) de cursist begeleiden bij het leren van het Nederlands
- de docent kan cursisten effectieve feedback geven
NT2-docent als evaluator (A5):
- de docent kan op een systematische wijze de voortgang van cursisten in beeld brengen, bijhouden en evalueren.
B-competenties:
Algemene Docentcompetenties
De docent is gericht op het begeleiden van cursisten in hun (taal)leerproces in een veilige omgeving én
De docent heeft een open houding t.a.v. andere culturen en is bereid zijn eigen waarden en normen ter discussie te stellen (B1)
De docent werkt planmatig en gestructureerd, zowel in de les als in overdracht naar collega’s (B2)
De docent is bereid tot collegiale consultatie en intervisie (B3)
De docent is in staat te reflecteren op eigen handelen (B4)
- de docent is bereid zijn eigen functioneren ter discussie te stellen
- de docent heeft een lerende houding, ook na de opleiding
De docent werkt aan een goede samenwerking met mensen in instellingen buiten de eigen onderwijsorganisatie (B5)
Competentieprofiel Masters
Voor studenten die tijdens de minor al willen werken aan onderdelen van de master zijn de volgende competenties van toepassing: interpersoonlijk (met leerlingen, collega, omgeving), orthopedagogisch, orthodidactisch, reflectie, praktijkgericht onderzoek (https://plpo.nl/wp-content/uploads/2017/06/Profiel_Master_EN_BROCHURE_WOSO_2016.pdf).
Dublindescriptoren
Zowel op bachelor- als masterniveau wordt getoetst op de Dublindescriptoren (zie hier).
-Ontwerpen op basis van de nieuw verworven kennis (DD 1, 5)
-Gefundeerd handelen in de beroepscontext (DD 2)
-Reflecteren op eigen professionele ontwikkeling (DD 3, 5)
-Professioneel rapporteren (DD 4, 5)
Ingangseisen
De minor staat open voor studenten die een lerarenopleiding (primair onderwijs, voortgezet onderwijs of beroepsonderwijs) volgen en daarvan tenminste de propedeuse hebben behaald of voor studenten die al een onderwijsbevoegdheid hebben. Studenten van andere -verwante- opleidingen, zoals logopedie of social work kunnen zich in overleg ook aanmelden. Met hen wordt een toelatings- en motivatiegesprek gevoerd.
Literatuur
- Erna van Koeven en Anneke Smits (2020). Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs. Boom Uitgevers OF
Erna van Koeven en Anneke Smits (2023). Rijke taal (v)mbo. Rijke taal voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs.
Het gaat hier om een keuze op basis van de eigen taalpraktijk. - Folkert Kuiken en Sible Andringa (red) (2022). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Uitgeverij Coutinho.
- Maaike Hajer en Theun Meestringa (2015) Handboek taalgericht vakonderwijs. Coutinho.
- Maaike Hajer, Mylène Hanson, Betsy Hijlkema, Annelies Riteco (2016). Open ogen in een kleurrijke klas. Coutinho
Rooster
Studielast
De studielast van de minor is 30 EC (840 SBU), verdeeld over:
Modules
o Contacttijd bijeenkomsten (inclusief intervisie): 120 uur
o Opdrachten (inclusief werken aan portfolio): 320 uur
o Literatuur: 120 uur
Beroepspraktijk
o Uitvoering: 150 uur
o Voorbereiding: 130 uur
We werken in semester 1 en 2 op dinsdag en donderdag op Windesheim. Op dinsdagen zijn de colleges van 9.30 - 16.00 uur in Zwolle op Windesheim. Deze dag worden de inhoudelijke colleges behorend bij stroom A gehouden. De bijeenkomsten gericht op intervisie en het samenwerken met medestudenten en docent gebeuren via contactmomenten op donderdagochtend tussen 9.30-12.30 uur.
Beroepspraktijk
We werken met leerwerkovereenkomsten. Dat wil zeggen dat studenten zelf (in samenspraak met de opleiding) zorgen voor een stageplaats die past binnen de uitgangspunten van de opleiding. Je kunt alleen aan de minor deelnemen als je een stageplaats hebt.
Toetsing
De minor wordt afgerond met een voldoende beoordeling van de stage, een portfolio en een presentatie van je portfolio met ruimte voor bevraging.
Aanvullende informatie
Deze minor wordt ook aangeboden bij de NHL Leeuwarden. Neem voor meer informatie contact op via de link 'Ik heb een vraag over deze module', bovenaan deze pagina.
De minor gaat van start bij voldoende inschrijvingen. Toelating geschiedt op volgorde van inschrijving. Houd er rekening mee dat een minor vol kan zijn of dat een minor niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen.
Je meldt je aan door middel van het opsturen van de ondertekende leerovereenkomst. Zorg er daarom voor dat je leerovereenkomst voor het einde van de inschrijfperiode ondertekend is en per mail bij ons binnen is: minorsbe@windesheim.nl
Je bent aangemeld wanneer wij je leerovereenkomst per mail ontvangen hebben. Eerder ben je bij ons niet in beeld.
Ben je student van Windesheim? Schrijf je dan in via de intekenapplicatie van Windesheim. (Let op: andere inschrijfdeadlines!) Kijk voor meer informatie op de site 'Aanbod Vrije Ruimte'.
Let op; deeltijdstudenten betalen vaak een lager bedrag aan collegegeld dan het collegegeld dat voor de deeltijd of voltijdopleiding staat waar zij de minor willen volgen. Houd er rekening mee dat je in dat geval het verschil zelf dient te betalen.