Kies op maat

Inloggen Menu

Healthy Ageing: toekomstmakers van een gezonde samenleving

Ben jij klaar om de zorg van morgen vorm te geven? De minor HA is speciaal ontworpen om jou voor te bereiden op de complexe en domein overstijgende zorgvraag van de toekomst. Deze minor stimuleert kritisch denken, onderzoekend vermogen en interdisciplinaire samenwerking – essentiële vaardigheden voor de zorgprofessional van morgen.

Wat kun je verwachten?

  1. Persoonlijk leiderschap in transitie.Leer hoe je jezelf kunt ontwikkelen als leider in de transitie van ziekte en zorg naar een gezonde samenleving. Ontdek jouw unieke kwaliteiten en hoe je deze kunt inzetten om anderen te inspireren en te begeleiden.
  2. Innovatie, verander- en transitiekunde.Duik in de wereld van innovatie en leer hoe je veranderingen kunt begeleiden. Ontwikkel nieuwe concepten en pas deze toe in de praktijk.

Hoe gaan we dat doen:

  • Gebruikersgerichte Aanpak: je volgt lessen op locatie en betrek bewoners en patiënten actief bij het ontwerpproces. We proberen minimaal één van de twee lesdagen plaats te laten vinden in de context.
  • Iteratief Prototyping Proces:  je test je prototypes regelmatig met bewoners en patiënten. Je werkt kort cyclisch om continu te verbeteren.
  • Multidisciplinaire Samenwerking: je werkt samen in een interdisciplinaire leergemeenschap met studenten van de Hanze en betrekt ook professionals uit de praktijk.
  • Implementatie in de Praktijk: je werkt in een real-life context en leert samen met zorgpraktijken in de buurt, zoals Wiebenga in de wijk, Caprilis en de Gemeente Groningen.
  • Brede Perspectieven: je houdt rekening met de eindgebruiker, de organisatie en het netwerk. Alle perspectieven zijn belangrijk voor een succesvolle implementatie.

Waarom kiezen voor de Minor HA?

Deze minor biedt jou de unieke kans om je te ontwikkelen tot een professional die klaar is voor de toekomst. Je leert niet alleen theoretische kennis, maar past deze direct toe in de praktijk.  

Schrijf je nu in en maak het verschil als toekomstmaker van een gezonde samenleving

 

Leerdoelen

Leerdoelen

  1. De student toont (persoonlijk) leiderschap in een transitiecontext (in een complexe omgeving) mbt gezondheid en welzijn. 
  2. De student leert met en van anderen in het innovatie-ecosysteem. 
  3. De student ontwerpt op basis van relevante theorie, op creatieve wijze en in co-creatie met relevante stakeholders een (concept) prototype voor een betekenisvolle innovatie. 
  4. De student kent en past relevante theorieën over verander- en transitiekunde toe. 
  5. De student onderbouwt met passende voorbeelden zijn eigen visie op de transitie van zorg naar gezondheid op basis van verschillende bronnen en rich practices. 

Ingangseisen

De minor is bedoeld voor derde- en vierdejaarsstudenten van HBO opleidingen, die de propedeuse hebben behaald en die minimaal 45 credits uit de hoofdfase van hun major hebben gehaald.

Literatuur

Wordt na inschrijving bekend gemaakt.

Rooster

Wordt na inschrijving bekend gemaakt. Gedurende de lesweken zijn er gemiddeld 12 lesuren per week, bestaande uit hoorcolleges, werkcolleges, trainingen en workshops. De lesactiviteiten worden meestal verspreid over 3 tot 4 dagen geroosterd.

Toetsing

Toetsing

Toetsing waarbij het vraagstuk centraal staat. De leerdoelen worden getoetst in een portfolio assessment.

Aanvullende informatie

Aanvullende informatie

In de projectgroepen participeren studenten samen met zo veel mogelijk verschillende majoropleidingen als achtergrond. Interprofessioneel leren samenwerken is een van de doelstellingen van de minor.

In de minor Healthy Ageing verwachten we van studenten actieve participatie. Dat betekent dat studenten zich voorbereiden op de lessen, conform de aanwijzingen van docenten en informatie op de onderwijsleeromgeving, op tijd aanwezig zijn bij de lessen, een actieve houding aannemen in de les en zich houden aan de in de les gemaakte afspraken.