Online Marketing in de Praktijk
Hoe zorg je voor meer klanten op de website? Hoe verhoog je de conversie? En bovenal: hoe zorg je ervoor dat je het vertrouwen krijgt als online consultant, zodat de opdrachtgever je adviezen opvolgt?
Bij de start van de minor wordt je theoretische kennis over online marketing razendsnel op peil gebracht. Alle deelgebieden komen voorbij: webanalyse, SEA, SEO, social media, conversie-optimalisatie. Dit stoomt je klaar voor het behalen van het Google certificaat ‘Basisprincipes van online marketing’.
Parallel aan de theorielessen ga je in teams in de praktijk aan de slag. Voor een MKB-bedrijf in de regio werk je op basis van data en doelstellingen een online marketingstrategie uit. Je implementeert de ontwikkelde campagnes en stuurt deze bij. De deelnemende bedrijven investeren een marketingbudget dat je zo effectief mogelijk moet inzetten.
Onder begeleiding van ervaren coaches uit de praktijk die je zelf mag inhuren werk je aan je online marketingvaardigheden voor échte klanten. Je bent volledig up-to-date door de vele gastcolleges van - en werkbezoeken aan - bedrijven uit de praktijk. Zie bijvoorbeeld bijgaand blog van B2design en het artikel van de WOO over de Barber Brigade die als ondernemer deelnam aan de minor.
Naast de marketinginhoudelijke onderdelen behandelen we ook aspecten van recht & ethiek. De privacywet (AVG), wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet zijn voor elke online marketeer van belang. Ook adviesvaardigheden en klantgericht rapporteren komen aan bod. Reflectie op je professionele ontwikkeling maakt eveneens onderdeel uit van deze minor.
Ben jij data-minded, analytisch, creatief, ondernemend en deins je niet terug voor een uitdagende minor waarbij jouw aanwezigheid een voorwaarde is? Meld je dan aan!
Leerdoelen
- Klantgericht rapporteren en adviesvaardigheden, om draagvlak te verkrijgen bij interne en externe stakeholders
- Je kunt jouw bijdrage in het team waarderen en reflecteren op je professionele ontwikkeling in een specifieke (online) marketingcontext
- Je kunt de online activiteiten van een opdrachtgever in kaart brengen, analyseren en vertalen naar een online marketing businesscase op basis waarvan concrete doelstellingen worden geformuleerd, waarmee de opdrachtgever zijn klanten optimaal kan bereiken. Je bent in staat aan de hand van recente theorie en gegevens uit de businesscase beargumenteerde voorstellen te doen voor toekomstige activiteiten en klantbenadering.
- Je bent in staat aan de hand van recente theorie en gegevens uit onderzoek (online dashboard) beargumenteerde voorstellen te doen voor toekomstige activiteiten en klantbenadering
- Je kunt in een team een professionele projectorganisatie opzetten, en klant- en resultaatgericht samenwerken voor een opdrachtgever in de praktijk
- Je kunt de gekozen online strategie vertalen naar een campagne-ontwerp en deze uitvoeren, evalueren en bijstellen zodat de gestelde doelen worden gerealiseerd.
Ingangseisen
Voor de minor Online Marketing is een toelatingsprocedure van toepassing.
Je hebt aantoonbare affiniteit met online marketing en je bent gemotiveerd je online marketing skills te vergroten en deze in de praktijk in te zetten voor MKB-bedrijven in de regio.
Schrijf voor 30 mei 2025 een motivatiebrief aan mevrouw Carina van Selling, e-mail: ca.e.van.selling@pl.hanze.nl waarin je deze affiniteit – uit stage, werk of privé - aantoont. Stuur als bijlage je studiepuntenoverzicht mee. Je inschrijving voor de minor is pas definitief als je op basis van je motivatiebrief bericht hebt gekregen dat je wordt toegelaten.
Literatuur
E-book ‘E-marketing’ van uitgeverij Edumundo
Rooster
Afhankelijk van de periode circa 3 dagen per week colleges volgens rooster en daarnaast afspraken met projectgroep, coaches en opdrachtgever (op locatie).
Toetsing
Opdrachten, presentaties, tentamens en het Google certificaat ‘Basisprincipes van online marketing’. Optioneel is het behalen van overige Google certificaten.