Kies op maat

Inloggen Menu

Ondernemen: Leren door doen

In deze minor werkt de student aan zichzelf als (toekomstig) ondernemer. Door bewust het contact met (potentiële) klanten, leveranciers, samenwerkingspartners en andere ondernemers op te zoeken, gaat de student de ondernemer in zichzelf ontdekken. De student ontwikkelt een ondernemende houding/vaardigheden en gaat  kennis vergaren en toepassen in de praktijk. Dit alles met het doel de onderneming/het ondernemingsidee kansrijk(er) te maken. 

Deze actiegerichte minor stimuleert de studenten daadwerkelijk op pad te gaan, zodanig dat proefondervindelijk het ondernemingsidee of de onderneming verder wordt ontwikkeld. Door een persoonlijkheidstest en coaching on-the-job komt de student tot betere inzichten in zijn/haar rol als ondernemer. De ondernemende houding wordt geactiveerd door o.a. het opstellen (en nastreven) van een verkoopdoelstelling. Door continue in dialoog te gaan met de omgeving leren de studenten door te doen. In dit proces word je begeleid voor ondernemende businesscoaches. 

Leerdoelen

Voor deze minor is The entrepreneurship competence framework (niveau intermediate) van toepassing (deze zijn vastgesteld door de Europese Unie).  

 

Voor deze actiegerichte minor staan de volgende competenties centraal: 

 ‘area into action’ (e.g. taking the initiative, working with others, learning through experience) en ‘resources’ (e.g. self-awareness, mobilising resources, mobilising others).  

Ingangseisen

Om deel te kunnen nemen zijn twee ingangseisen van toepassing: 

  1. De student staat ingeschreven als voltijdstudent. 
  1. De propedeuse moet zijn behaald (als dat niet zo is moet de opleiding akkoord geven). 

Literatuur

Aanbevolen literatuur (niet verplicht aan te schaffen):  

  • Maurya, A. (2018). Startup Lean. Stapsgewijs van plan A naar een plan dat werkt. Hilversum: Nubiz.  
  • Osterwalder, A. (2014). Waarde propositie canvas. Deventer: Vakmedianet.   
  • Kerkmeijer-van der Peijl, S. & Zeeland, N. van (2017). Van idee naar startup. Deventer: Vakmedianet. 

Rooster

Voor de minor staat een tijdslast 420 uur. De werkvormen bestaan uit: 

  • Werkcolleges (fysiek): 75 uur 
  • Online colleges/online instructie: 25 uur 
  • Intervisie met studenten en businesscoaches: 20 uur 
  • Werken aan leerdoelen en verkooptarget: 100 uur 
  • Werken aan je onderneming: 100 uur 
  • Toetsing (schrijven logboeken, prototype en assessment): 100 uur 

12-14 contacturen (fysiek en online) per week  

Toetsing

De toetsing van het actiegerichte deel bestaat uit:   

  1. Logboeken over het ontwikkelproces van de ondernemer en diens onderneming(sidee). Dit telt voor 50% mee in het eindcijfer. 
  2. Prototype, pitch en dialoog over het resultaat van het ontwikkelproces. Dit telt voor 50 % mee in het eindcijfer.

Deze twee onderdelen moeten (per deel) met minimaal een 5.5 worden afgerond. Mochten deze onderdelen onverhoopt onvoldoende zijn dan krijgt de student na uiterlijk tien lesweken een tweede gelegenheid aangeboden. Bij onvoldoende afronding na de herkansingsperiode geldt dat de student zich opnieuw voor de minor moet inschrijven. In totaal kunnen 15 studiepunten worden behaald. 

Aanvullende informatie

Het thema Ondernemen met Impact heeft een centrale plaats binnen de minor Ondernemen. Onder Ondernemen met Impact wordt verstaan:  

  • Sociaal ondernemen: het juiste doen voor mens, milieu en maatschappij (zonder een winstoogmerk). 
  • Duurzaam ondernemen: ondernemen met winstoogmerk, maar met respect voor de sociale- en ecologische omgeving. 
  • Circulair ondernemen: het hergebruik van producten en grondstoffen maximaliseren zodanig dat de waarde vernietiging wordt geminimaliseerd. 

Deelnemers aan de minor ondernemen krijgen volop de mogelijkheid om dit thema in te zetten.  

Studenten die al aan het ondernemen zijn kunnen in de gelegenheid worden gesteld de uren die zij, gedurende de minor maken voor het bedrijf, op te nemen in de urenverantwoording. Daarvoor is eerst overleg met de coördinator nodig.