Online Marketingcommunicatie
Algemene doelstelling van de minor
Het kunnen inzetten van online marketingcommunicatie voor een bepaalde doelgroep, met in achtneming van doelstellingen, het aanbod en de positionering.
-----------------------------------------------------------------
Door middel van colleges en het uitwerken van cases verkrijg je kennis van het ontwikkelen van een marketingcommunicatieplan met online marketingcommunicatie instrumenten. Onderwerpen:
- Probleemformulering
- Contextanalyse
- Strategiebepaling
- Display advertising
- E-mail marketing
- Zoekmachine marketing
- Content marketing
- Online Marketingcommunicatieplan
Individueel of in een groep wordt een online marketingcommunicatieplan geschreven voor een organisatie.
Achtergrond: Online marketingcommunicatie is een essentieel onderdeel geworden in de marketingcommunicatiestrategie van een organisatie. Daarnaast is het consumentengedrag voor wat betreft de media en het vinden van de juiste producten sterk veranderd, waardoor het van belang is om kennis te verkrijgen van de mogelijkheden om online in contact te komen met een doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld door middel van zoekmachinemarketing of contentmarketing en ook door ‘advertising’ en ‘direct marketing’.
Het maken van creatieve uitingen valt niet onder deze minor, maar er wordt een basis gelegd voor het ontwerpen van die uitingen.
Leerdoelen
- Ontwikkelen van online marketingcommunicatieplan voor een nationaal of internationaal opererende organisatie en het kunnen onderbouwen van gemaakte keuzes.
- Opstellen, uitvoeren en bijstellen van online plannen op basis van het marketingbeleid van een organisatie.
- Kennis hebben van de mogelijkheden en ontwikkelingen van Online Marketingcommunicatie.
Ingangseisen
Geadviseerd wordt deze minor te volgen met een communicatieve, dan wel commerciële opleiding en wanneer er affiniteit is met digitale media.
Doelgroep
Studenten met affiniteit voor marketing, communicatie en digitalisering.
Literatuur
Zweers, T. (2020) Tutor Marketingcommunicatie, de essentie. Amsterdam: Pearson, ISBN 9789043039031.
Eventuele readers en artikelen.
Collegemateriaal.
Rooster
Werkcolleges, Individuele opdrachten, Groepsopdracht.
Het is een volledige 15 ECTS minor.
Activiteiten:
Colleges, hoor, werk, peer-to-peer, feedback, lezen en leren: 100 uur
Individuele opdrachten 4 x 12,5 uur : 50 uur
Essay schrijven : 40 uur
OnlineMarketingcommunicatieplan : 220 uur
Contacturen per week:
4 in de eerste week, 12 in de weken 2 t/m 7. Week 8 en 9 online feedbackmomenten.
Toetsing
Praktijkcijfer
Het praktijkcijfer (minimaal 5,5) is een beoordeling van het ontwikkelde online marketingcommunicatieplan.
Theoriecijfer
Het theoriecijfer (minimaal 5,5) wordt opgebouwd uit vier individuele opdrachten over de aangeboden theorie (50%) en het schrijven van een essay (50%). Voor elk onderdeel geldt minimaal een 4,5.
De praktijkopdracht wordt in de negende week opgeleverd. De individuele opdrachten en het essay worden in de weken 4 tot en met 8 ingeleverd.
Eindcijfer: Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde tussen Praktijkcijfer 50% en Theoriecijfer 50%.
Herkansingen: voor de vier deelopdrachten is er een herkansing in de weken 9 en 10. De herkansing voor het essay en de praktijkopdracht is in onderling overleg, maar voor de start van het tweede deel van het Springsemester.
Aanvullende informatie
Het aantal vacatures voor online marketeers, internetmarketeers, SEO-specialisten, Social Media adviseurs bij organisaties is groot. Deze minor geeft studenten kennis en inzicht en draagt essentieel bij voor CV van de student.