Kies op maat

Inloggen Menu

Extended Reality

Ontwerp immersieve ervaringen (virtual reality)

Ontdek welke mogelijkheden VR kan bieden om jouw verhaal (op nieuwe manieren) te vertellen. Je onderzoekt met een kritische blik wat VR voor jou kan betekenen en je leert hoe jij zelf een virtuele omgeving kunt ontwikkelen. 

XR staat voor eXtended Reality. Dit verwijst naar interactieve ervaringen waar de fysieke én virtuele wereld met behulp van speciale Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) brillen gecombineerd worden. Hiermee kun je fysiek rondlopen en interacteren met gemixte analoge en digitale 3D objecten, ruimtes, en andere mensen, om samen nieuwe werelden en verhalen fysiek te ontdekken.

Deze technologieën worden in heel verschillende industrieën gebruikt voor bijvoorbeeld het spelend leren begrijpen van complexe systemen in het onderwijs, trainen van medische ingrepen door een chirurg op een virtueel lichaam, het previsualiseren van een gebouwontwerp van een architect waar je virtueel doorheen kan lopen, het helpen van patiënten bij het overwinnen van mentale fobieën of pijnklachten, het hebben van een werksessie van diverse professionals die op verschillende fysieke locaties op de wereld zijn en virtueel bij elkaar komen of het tonen van journalistieke verhalen vanuit een uniek ervaringsperspectief.

Naast deze oplossingsgerichte toepassingen in de maatschappij is XR-ervaringsontwerp ook sterk vertegenwoordigd in de entertainmentindustrie voor de productie van 360 films, games, location based entertainment en sociale online werelden. Het werkveld van kunst en cultuur speelt hierin een bijzondere rol omdat daar veel wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van ervaren en vertellen, alsmede nieuwe kritische perspectieven worden gegeven op de impact van deze technologieën op de mens, maatschappij en het milieu.

Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden?

Leerdoelen

Door het ontwikkelen van ervaringen voor VR en AR headsets, mobiele toepassingen, interactieve installaties, en theatrale ruimtes, bevraag je de impact en relevantie van deze technologische ontwikkelingen op ons dagelijks leven in een gemixte realiteit. Hiermee krijg je een belangrijke extra tool om je verhaal mee te kunnen vertellen. Na deze minor ben je in staat om zelf een virtuele omgeving te creëren. Dit maakt jou een innovatieve ontwerper die klaar is voor de toekomst.

Bij deze minor maak je gebruik van de kennisvelden uit interactieve media, games, en theater. Dit betekent dat je zal samenwerken in een team waarin deze kennisvelden vertegenwoordigd zijn en aangevuld met de kennis plus contexten van alle deelnemers.

Je leert:

  • conceptueel en kritisch na te denken over de toegevoegde waarde van extend reality
  • relevante vragen te formuleren voor toepassingen van XR en hierover kennis te ontwikkelen
  • een visie te ontwikkelen op de urgentie en relevantie van extended reality en deze tot uitdrukking te brengen in een project
  • een kritisch standpunt in te nemen en in gesprek feedback en reflecties uit te wisselen over lopende projecten
  • te experimenteren en een iteratief werkproces in gang te zetten binnen de context van je project en projectgroep
  • kennis te ontwikkelen over reeds beschikbare technieken én over technieken die nog in ontwikkeling zijn of op het punt staan door te breken

Ingangseisen

Voor wie is deze minor geschikt?

Deze onderzoekende minor is met name geschikt voor studenten van de ontwerp opleidingen Media, Games & interaction en de Theateropleiding, die zich interesseren in het gebruik van technologie als onderdeel van de interactieve ervaring in een gemixte virtuele en fysieke ruimte (zowel in het ontwerpproces als in het eindresultaat).

Ingangseisen en selectie

Om deze minor te volgen moet je comfortabel zijn met het gebruik van computer voor ontwerpprocessen en/of een basale kennis hebben van het ontwerpen van interactieve ervaringen met live participanten.

Bovendien moet je in het bezit zijn van een computer die geschikt is voor gevorderd grafisch werk.

Selectie op basis van:

  • Een korte motivatiebrief (max. 1 A4).
    In de motivatiebrief kijken wij naast interesse en fascinatie voor onderzoek en experiment binnen dit domein, ook naar een beschrijving van aantoonbare ervaring in Interactieve narratieven, performatieve ervaringen en/of XR technologie (denk hierbij onder andere aan 3d engines en motioncapture).

  • Portfolio (in de vorm van online bereikbare materialen)

Literatuur

Geen aan te schaffen literatuur.

Gedurende de minor krijg je een VR-headset in leenbruik van HKU.

Rooster

  • Aantal contacturen: variërend tussen 10 en 15 uur
  • Aantal uren zelfstudie en projectwerk: variërend tussen 20 tot 30 uur
  • Een goede en stabiele vaste internetverbinding aan de computer is belangrijk

Toetsing

Binnen de module wordt op een aantal tussentijdse presentatiemomenten formatieve beoordelingsmomenten ingebouwd. Gebaseerd op presentaties en vorderingen van het onderzoek en reflectie op het maakproces.

Aan het einde van de module worden de presentatie van het project, onderzoek en de reflectie op het maakproces summatief beoordeeld tijdens de gemeenschappelijke expositie waar al het werk wordt getoond. De beoordelingen worden individueel en op het gemaakte groepswerk gegeven.

Beoordelingscriteria

  • Je laat diverse experimenten zien waarin een artistiek concept en ontwerp ervaarbaar worden gemaakt. Hierin geeft je blijk van sterke conceptuele en vormgeving vaardigheden.
  • Je kunt je werk en proces aan derden presenteren en toelichten op een inhoudelijke, begrijpbare en inspirerende manier, waarbij je blijk geeft constructief met feedback om te kunnen gaan.
  • Je hebt relevant technisch onderzoek gedaan en kan keuzes goed inhoudelijk motiveren.
  • Je bent in staat om in een samenwerking de principes van een ontwerpend onderzoeksproces toe te passen en hierbij een iteratief proces te doorlopen.
  • Je bent in staat de relevantie van het eigen- en groepsprojecten te plaatsen in context van het huidige XR-werkveld en neemt daarin een eigenzinnig standpunt in.
  • Je laat zien het huidige XR-werkveld te kunnen overzien en neemt daarin een kritisch en visionair standpunt in.

Aanvullende informatie

Ter inspiratie
Lees in dit interview over de persoonlijke ervaringen van studenten Amber en Jascha met deze minor.
Bekijk deze minor op de website van HKU

Meld je aan voor de minoren nieuwsbrief van HKU

 

Bekijk de onderstaande video voor een impressie van deze minor: