Kies op maat

Inloggen Menu

Specialist jonge kind

Bij jonge kinderen verloopt de ontwikkeling in hoog tempo en kan deze beïnvloed en gestimuleerd worden door de omgeving. De rol van de professional is hierbij erg belangrijk. In de peuter- en kleuterleeftijd ontstaan er veel verschillen in ontwikkeling tussen kinderen. Het is noodzakelijk dat je als professional over voldoende specifieke kennis beschikt om op een systematische wijze met jonge kinderen te kunnen werken in de praktijk. De professional moet kennis hebben van ontwikkeling(fasen) en gedrag kunnen plaatsen in dat kader. 

Leren peuters en kleuters op een andere manier dan oudere kinderen? Denk je dat spelend leren de leidraad moet zijn voor het handelen van de leerkracht of pedagoog? Wil je kindgericht of methodegericht werken? Of een combinatie van beide? Verloopt de ontwikkeling bij ieder kind op dezelfde manier? Heb jij je ooit afgevraagd hoe je de ontwikkeling van peuters en kleuters kunt stimuleren?  

In deze educatieve minor ga je onderzoeken hoe jonge kinderen zich ontwikkelen en wat dat betekent voor jouw aanpak. Je wordt uitgedaagd om een visie te ontwikkeling voor goed onderwijs aan het jonge kind, in de grootstedelijke context van Rotterdam. En welke waardevolle bijdrage jij daaraan kunt leveren. We duiken in de theorie, maar verbinden deze direct aan je stagepraktijk. Je onderzoekt de praktijk, en onderbouwt je bevindingen met theorieën. De kracht van een jonge kind professional ligt in het bieden van adequate begeleiding in de praktijk, waarbij jij het jonge (doelgroep)kind kan stimuleren en zo het leren en de ontwikkeling kan optimaliseren. 

Jouw onderzoekend vermogen en je nieuwsgierigheid zijn cruciaal bij het volgen van deze minor. Er wordt een groot beroep gedaan op jouw zelfsturing, ondernemingszin en creativiteit. 
Je krijgt een inspirerend aanbod. Thema's waarin we ons verdiepen zijn kindontwikkeling – hechting – spel – ouders – doelgroep beleid en het creëren van rijke, uitdagende speelleeromgevingen. 
Er zijn regelmatig intervisie en feedbackmomenten, die betekenisvolle informatie voor je leerproces opleveren.  

Leerdoelen

In het algemene programma wordt onder leiding van de docent kennisgestuurd gewerkt met verschillende werkvormen. De volgende onderwerpen kunnen aan de orde komen:  

·       Kindontwikkeling (motoriek, abstract/logisch denken, begrijpen van de (fysische en sociale) wereld, expressie met inbegrip van taalvaardigheid, zelfsturing, ondernemingszin, emotionele gezondheid en verbondenheid)  
·       Hersenontwikkeling  
·       Hechting  
·       Spel/ spelend leren  
·       Rijke uitdagende omgeving  
·       Samenwerkingspartners (denk aan: gemeente, samenwerkingsverband, specialisten)  
·       Hoogbegaafheid 
·       Doorgaande lijn: peuter, kleuters en groep 3. 
·       En nog veel meer. 

Werkvormen  
De volgende werkvormen komen aan bod:  
Hoorcolleges en gastcolleges.  
Werkbezoeken, studiedagen en symposia op eigen initiatief.  

Daarnaast;  
-           bestuderen van de theorie in zelfstudie  
-           gebruik maken van verschillende onderzoeksmethoden en technieken zoals: observaties, enquêtes, interviews, vragenlijsten en toetsen (Van der Donk & Van Lanen, 2018).  Voor pabostudenten zijn deze te koppelen aan beroepstaak 6.  

Ingangseisen

Ingangseisen 

De Minor "Jonge kind specialist'' is bedoeld voor studenten van het IVL die de opleiding pabo volgen, maar is ook geschikt voor studenten van de opleiding binnen het ISO (pedagogiek, SPH, maatschappelijk werk).  Heb je affiniteit met en kennis over het jonge kind? Dan is het ook mogelijk om aan te sluiten vanuit opleidingen zoals Logopedie (IVG). Bij deze studenten volgt wel eerst een online kennismakingsgesprek.

Rooster

Tijdsbesteding  en rooster
30 EC = 840 uur (1EC = 28 uur).  

De  lessen worden aangeboden op donderdag, in semester 1, voor zowel de blok- als de lintvariant op Museumpark. Voor de blokvariant loop je in semester 1 twee dagen stage per week. Voor de lintvariant loop je het hele schooljaar een dag stage per week.   


Stagepraktijk
De minorstudent loopt stage bij peuters of kleuters. De blokvariant (half jaar minor) heeft twee dagen minorstage per week. De lintvariant heeft één stagedag per week gedurende het hele schooljaar.

Toetsing

Toetsing 
Kindportret, portfolio, reflectieverslag en presentatie. 

Aanvullende informatie

Locatie:  Pieter de Hoochweg

Aanmeldproces
Ben je een student van een andere onderwijsinstelling en wil je een minor volgen bij Hogeschool Rotterdam dan meld je je in 2 stappen als volgt aan:

1) Meld je voor de minor van je keuze aan via de blauwe knop Aanmelden. Je vindt deze knop rechtsboven op de pagina van de minor. Download de leerovereenkomst en vul deze in. Lever deze leerovereenkomst aan bij de examencommissie van je opleiding. Wanneer de examencommissie goedkeuring heeft gegeven, meld je dan uiterlijk 23-5-2025 voor 09.00u aan voor de minor in stap 2. 
2) Meld je na de goedkeuring aan in OSIRIS Aanmelding van Hogeschool Rotterdam via onderstaande link (maak eerst een account aan).

link naar de aanmeld pagina.

Onderdeel van het aanmelden is het uploaden van de volgende documenten:
- De leerovereenkomst ondertekend door jou en door jouw instelling;
- Een scan of foto van je Paspoort of ID bewijs.
- Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht of je aanvraag positief is beoordeeld of niet.

In OSIRIS Aanmelding moet je ook het Bewijs Betaald Collegejaar (BBC) uploaden voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen. Het BBC vraag je op bij jouw instelling nadat je hebt getekend of een machtiging hebt afgegeven voor de betaling van het collegegeld voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen.
Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht wanneer je aanmelding is goedgekeurd.

Volg onze online voorlichting

We organiseren een aantal interactieve online voorlichtingsbijeenkomsten via Teams. Je krijgt een korte presentatie over de minor en kunt daarna vragen stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.

Door hieronder op de datum van de voorlichting te klikken kom je in de Teams meeting.