De motorische sociale ontwikkeling van het opgroeiende kind
Wil jij je kennis vergroten over de ontwikkeling van het kind? En ontdekken welke rol jij kan spelen in het stimuleren van het kind en de omgeving?
Van het moment dat een kind geboren wordt starten er complexe processen biologisch, mentaal en sociaal die ervoor zorgen dat een kind volwassen kan worden. Ondanks dat dit een proces is wat voor de meeste kinderen goed gaat, is dit proces ook kwetsbaar. Ondanks dat het lijkt alsof opgroeien vanzelfsprekend is, is dit niet voor alle kinderen het geval, denk aan de omgeving waar een kind opgroeit zoals de groot stedelijke context.
Er zijn vele redenen waarom een kind en/of zijn omgeving problemen kan ervaren op het gebied van motorische en sociale emotionele ontwikkeling, die kunnen ontstaan vanuit de genetica tot de fysieke en sociale omgeving. In deze minor zal je leren wat de normale ontwikkeling is van een kind en welke variatie er allemaal is . We verdiepen ons in het motorisch leren van een kind, hoe leert een kind eigenlijk een nieuwe vaardigheid aan? En wat voor rol heeft de leefstijl van een kind en zijn systeem op de ontwikkeling?
De minor kind is een minor die voor veel vakgebieden interessant is. Denk bijvoorbeeld aan de fysiotherapeut, ergotherapeut of oefentherapeut die misschien wel willen specialiseren tot kindertherapeut. Of de student die nu geen link heeft met de gezondheidszorg, maar die in zijn vrije tijd graag training geeft op zijn sportvereniging aan kinderen. Maar ook voor de student verloskunde, verpleegkunde of social work omdat je kennis op doet over de vroege ontwikkeling van de zuigeling, de beleefwereld van een kind en pedagogisch verantwoord communiceren.
Inhoud en programma
De bijeenkomsten zijn zowel theoretische als praktische bijeenkomsten.
Thema’s die onder andere aan bod komen zijn:
- motorische ontwikkeling van zuigelingen en van kinderen tot adolescente leeftijd
- pedagogisch-didactisch handelen
- fysieke groei bij kinderen
- leefstijl en motorisch leren
Daarnaast voer je een project uit. Het project gaat over het stimuleren van het beweeggedrag van het kind.
Leerdoelen
Aan het einde van de minor ben je in staat:
- om te screenen of een kind 0-18 jaar een gezonde leefstijl en een normaal verlopende motorische ontwikkeling heeft;
- om een motorische observatie uit te voeren bij een kind;
- het motorisch plafond te kunnen uitlokken bij een kind op een onderbouwde methodisch, didactisch –en pedagogische wijze, waarbij bewegingsplezier centraal staat en je handelt volgens de principes van het motorisch leren;
- een kind te volgen in diens motorische ontwikkeling en dit te duiden met behulp van ontwikkelingsstadia en hierbij een analyse te maken van een motorische taak.
Ingangseisen
Student bachelor: Fysiotherapie, Ergotherapie, Verpleegkunde, Oefentherapie, bewegingstechnologie, en Bewegingsagogiek (3de jaar afgerond), Social Work, ALO, PABO
Literatuur
Er hoeven geen boeken aangeschaft te worden, alle boeken en artikelen zijn via mediatheken en databanken te verkrijgen.
Boeken
- Empelen van R., Nijhuis – van der Sanden R., Hartman A. (2017) Kinderfysiotherapie, vierde herziene druk. Elsevier. ISBN: 9789036815918
Aanbevolen boeken
- Haywood, K.M., & Getchell N. (2019) Life Span Motor Development, zevende druk. United Stated of America, Human Kinetics. ISBN: 9781492566908
- Piper MC, Darrah J. (2021) Motor assessment of the developing infant, second edition, Elsevier. ISBN: 9780323760577
- Van Essen P., Sleijpen F.A.M., Crombag H.M.B. (2015) Kinderfysiotherapie bij kinderen van 0-2 jaar, een schematische weergave. 2de herziene druk. ISBN: 9789082456509
- Schmidt R., Lee T., Motor learning and performance, 2013 5e herziene druk, ISBN 9781450443616
Toetsing
Gedurende de minor ontwikkel je zelfstandig- en in groepsverband een aantal portfolio beroepsproducten, welke in relatie staan tot het kind in beweging. Gedurende de bijeenkomsten ontvang je feedback van peers-en docenten, zodat je je eigen leerproces kunnen intensiveren. Onderwerpen van de projecten zullen zich richten op kinderen (0-18) in ontwikkeling, waarbij groot stedelijke context en/ of leefstijl een rol spelen.
Richting het einde van de minor is er een kennischeck om zelfstandig en met peers te kunnen checken hoe je ontwikkeling staat ten opzichten van de doelen en criteria. De minor wordt afgesloten met portfolio assessment gesprek (AS), waarbij jij aantoont met je portfolio (met ontwikkelde producten / bewijzen) dat je de doelen hebt behaald.
Aanvullende informatie
Voor fysiotherapeut studenten geldt dat het ontwikkelde portfolio met producten gelijk staat aan semester 1 van de vervolgopleiding master kinderfysiotherapie op de hr.
Locatie: Rochussenstraat en soms externe locatie (beweeg omgeving)
Aanmeldproces
Ben je een student van een andere onderwijsinstelling en wil je een minor volgen bij Hogeschool Rotterdam dan meld je je in 2 stappen als volgt aan:
1) Meld je voor de minor van je keuze aan via de blauwe knop Aanmelden. Je vindt deze knop rechtsboven op de pagina van de minor.
Download de leerovereenkomst en vul deze in.
Lever deze leerovereenkomst aan bij de examencommissie van je opleiding.
Wanneer de examencommissie goedkeuring heeft gegeven, meld je dan uiterlijk 23-05-2025 aan voor de minor in stap 2.
2) Meld je na de goedkeuring aan in OSIRIS Aanmelding van Hogeschool Rotterdam via deze link (maak eerst een account aan).
Onderdeel van het aanmelden is het uploaden van de volgende documenten:
- De leerovereenkomst ondertekend door jou en door jouw instelling;
- Een scan of foto van je Paspoort of ID bewijs;
Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht of je aanvraag positief is beoordeeld of niet.
In OSIRIS Aanmelding moet je ook het Bewijs Betaald Collegejaar (BBC) uploaden voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen. Het BBC vraag je op bij jouw instelling nadat je hebt getekend of een machtiging hebt afgegeven voor de betaling van het collegegeld voor het collegejaar waarin je de minor wil volgen.
Je ontvangt van Hogeschool Rotterdam bericht wanneer je aanmelding is goedgekeurd.