Kies op maat

Inloggen Menu

Online marketing met AI

Geen enkele organisatie kan zonder online marketing. Zelf uren doorbrengen op TikTok, Insta of Snapchat en vervolgens toch weer iets bestellen geeft je een idee welke bedrijven dit goed op orde hebben. Maar hoe doen ze dat eigenlijk? Hoe passen ze AI toe om daarvoor de beste content te creëren? En hoe zou je dit zelf kunnen doen? Voor iedereen die hierin geïnteresseerd is geeft deze minor de juiste praktische handvatten.

In de minor Online Marketing met AI doe je hiervoor de meest recente en passende inzichten op. De minor is gericht op de praktijk, maar daar hoort natuurlijk ook een stuk kennis bij. Kennis over onder andere de klantcyclus, de online marketing communicatie funnel, SEO (een website zo optimaliseren dat deze goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google) en SEA (adverteren), Google Analytics (wie bezoekt welke pagina’s van mijn website), klantwaarde, conversie en contentmarketing. Voor het zelf kunnen creëren van toffe, passende content krijg je les in de beschikbare AI programma’s en past deze ook zelf toe. Pakkende afbeeldingen, aansprekende teksten en overtuigende video’s, je gaat ze zelf maken, samen met AI en het hiervoor schrijven van goede prompts.

Deze kennis en vaardigheden komen vervolgens samen in een praktijkopdracht. In een groep ga je aan de slag met een online marketing probleem van een organisatie. En ga je, op basis van de analyses die daarbij horen, een concrete oplossing voor dat probleem maken en testen. Dat kan bijvoorbeeld een uitwerking van content voor een social media campagne zijn, het maken van een video die zeker nieuwe medewerkers gaat aantrekken of een nieuwe advertentie en landingspagina die voor meer verkoop zullen gaan zorgen.

De minor Online Marketing met AI is geschikt voor studenten met en zonder marketingachtergrond, zolang je maar nieuwsgierig bent naar hoe online marketing werkt en creatief uitgedaagd wilt worden.

Leerdoelen

De doelen van de minor zijn:
• Studenten bekend te maken met online marketing communicatie.
• Studenten in staat te stellen online marketing te analyseren
• Studenten in staat te stellen klant en klantwaarde te analyseren
• Studenten in staat te stellen de online vindbaarheid van een organisatie te optimaliseren
• Studenten bekend te maken met contentmarketing.
• Studenten in staat te stellen om zelf, met behulp van AI, passende content te creëren.

Ingangseisen

Doelgroep: alle opleidingen.

Literatuur

Basisboek online marketing, Marjolein Visser, Danny Oosterveer & David den Besten, 5e druk, Noordhoff Uitgevers, ISBN 978-90-01-01568-8

Premium abonnement e-academy t.w.v. € 15 per jaar

Rooster

Totaal aantal contacturen: 120

Werkvormen:

Tijdens de lessen voor de praktijkopdracht wordt in de projectgroep hieraan gewerkt. De docent is aanwezig voor vragen en feedback. Ook zijn er minimaal 3 contactmomenten met en/of bij de opdrachtgever.
In de vaardigheidstraining gaan de studenten individueel aan de slag met het creëren van content in beeld, tekst en video voor een opdrachtgever. Hierbij wordt gebruik gemaakt van AI en wordt in de lessen aandacht besteed aan het schrijven van de juiste prompt.
De werkcolleges staan in het teken van de theorie. Deze theorie is nodig om enerzijds de diepgang in beide opdrachten te krijgen en anderzijds wordt deze theorie getoetst tijdens de kennistoets. Tijdens de les wordt gewerkt aan vragen en cases.

Contacttijden verspreid over de hele week overdag; in principe uitgaande van drie lesdagen per week, combinatie van offline en online onderwijs.

Toetsing

Praktijkopdracht: optimalisatie online marketing, groepsopdracht, 6 EC: Het leerdoel is het optimaliseren van een deel van de online marketing voor een bestaand bedrijf. Het is een echte praktijkopdracht. Het bedrijf dient geworven te worden. Aan de hand van (data)analyse wordt inzicht verkregen in de externe en interne omgeving. Hiervoor wordt onder andere les gegeven in Google Analytics. Op basis van deze analyses, de behandelde theorie en de vaardigheden die worden opgedaan met betrekking tot de creatie van content (met AI) wordt een concrete oplossing opgesteld om de online marketing mee te optimaliseren. Deze oplossing, het beroepsproduct, wordt vervolgens ook ontworpen en getest. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van relevante content voor een social media campagne, een op te stellen landingspagina of een (in bijvoorbeeld Canva te maken) nieuwe opzet voor de website. Zowel het beroepsproduct als het bijbehorende onderbouwing worden beoordeeld.

Kennistoets: online marketing, 4 EC: Door middel van een kennistoets testen we of de theorie kan worden toegepast op praktijksituaties. Dit is een individuele toets.  

Vaardigheden: contentcreatie met AI, individuele opdracht, 5 EC: Het leerdoel is het opdoen van vaardigheden met betrekking tot de creatie van content in het algemeen en de mogelijkheden van AI hierbij in het bijzonder. Aan de hand van een opdrachtgever (dezelfde voor alle studenten) analyseert de student de doelgroep en zet een passend kanaal op voor content (een grove website of een LinkedIn pagina of…). Daarna krijgt de student 6 weken les in contentcreatie en de mogelijkheden die AI hierin biedt, met natuurlijk aandacht voor het schrijven van de juiste prompt. Elke week wordt deze kennis meteen toegepast, door vervolgens zelf passende content te gaan creëren (met hulp van AI). Wekelijks wordt deze content ingeleverd en beoordeeld op passendheid, creativiteit en toepassing van techniek. Het gemiddelde van deze zes beoordelingen vormt het eindcijfer.